Enterprise Resource Planning (ERP) & Master Requirements Planning (MRP)

Leerdoel 0104: De student leeft zich in een problematiek in door empathisch te luisteren en actief de betrokken doelgroepen in het oplossing pad te betrekken.

Op 18 december gingen we samen lunchen onder de leiding van Ann Deraedt in het gebouw van Synamedia om te bespreken hoe de Hogeschool West-Vlaanderen meer als een netwerkorganisatie kan worden georganiseerd. Daar kwam ter sprake om leerlingen vrijer te laten colleges te laten kiezen en meer op het behalen van leerdoelen. De aanwezigen op de lunch/meeting waren Ann Deraedt, Filip Daniëls, Sandy Snoeck, John Geldof, Dries Ongenae, Frank Vanhamel, Paul Demarbaix en ikzelf; Florian Goetinck.

Daarna volgde ik een gastcollege van Frank Vanhamel en Paul Demarbaix voor de les Dataverwerving- en verwerking van Ann Deraedt bij de tweedejaars Netwerkeconomie. Daar kwamen deze twee oprichters van HumanIti spreken over Enterprise Resource Planning (ERP) en Master Requirements Planning (MRP)

ERP behandelt het end-to-end proces van aankoop tot verkoop en de boekhouding daaromtrent.

MRP behandelt de planning die draait om behoeften in te vullen. Een organisatie heeft een aan- en verkoopproces die varieert van zeer simpel tot zeer complex. Belangrijk bij de aankoop is te kijken of het Business to Business (B2B) of Business to Customer (B2C). Bij B2B heb je immers een andere customer journey dan bij B2C.

Leerdoel 0201: De student kent de diverse database vormen en structuren en kan de functie hiervan opnoemen.

De MRP hangt ook af van de offerte van de leverancier en de processen in het bedrijf. Word er ‘make to order’ besteld of ‘made to stock’? Dit wil zeggen of er enkel maar besteld wordt bij een na een order of wordt er gewerkt met een vaste stockhoeveelheid die wordt bijgevuld wanneer de stock te laag wordt.

Voor hun pralinebedrijf werken ze met een bill of materials die gebaseerd is op het gewicht van de pralines. Via Windows Dynamics kan het systeem berekenen hoeveel verlies op de productie zit en de hoeveelheid aanpassen. Met 1050 gram pralines kan er bijvoorbeeld 1000 gram aan pralines gemaakt worden.

Leerdoel 0205 : De student structureert een probleem met behulp van tools waardoor het eenvoudig kan worden omgezet naar een digitale omgeving.


Deze grondstoffen kan je ingeven in de ‘bill of materials’ in de Windows Dynamics omgeving.

Je kan werken met twee soorten tijdsinstellingen; Setup Time: het moment dat je de machine klaarzet en Q Time: het eerste product dat wordt geleverd. De voorraadeenheid van het artikel kan ten allen tijde geraadpleegd worden op businesscentral.dynamics.com. Daar wordt het Work Bread Structure (WBS) aangemaakt waar de verschillende eigenschappen van het artikel of dienst kunnen toegevoegd. De prijszetting die kan afhangen van nationale of internationale tarieven, week of weekendwerk, exclusief of inclusief BTW.

Leerdoel 0305 : De student beheerst de basisvaardigheden op grafisch gebied zodat hij zowel vectorieel als bitmap georiënteerde aanpassingen aan bronmateriaal kan uitvoeren.

  1. ARTIKELEN – betalen
  2. HOSTING – SSL certificaat (voor online betalingen)
  3. TRANSACTIEKOST
  4. 1.5 % transactiekost
  5. Verpakking

Pop- up

Leerdoel 0507: De student voert een project uit van idee tot businessplan

Paul richtte een Pop-up op met een webwinkel met een prototype op Excel om de cijfers bij te houden. Hij heeft op 5 dagen tijd inmiddels €2200 omzet. Via de Excel kan je kijken hoe lang het duurt om break-even te draaien.

  • Snel & efficiënt werken
  • 4 dagen

Let op voor CASHFLOW!!!

Voorbeeld:

BVBA :

winst €43.000

cashflow :€22.000

Leerdoel 0501: De student legt de klassieke begrippen van de economie uit en hoe ondernemerschap helpt bij het oplossen van concrete problemen.

Let ook op de boekhouding en de verschillende BTW percentages. Bij een restaurant bestaat het afhalen van eten het kasticket slechts uit 6% BTW en ter plaatse 21% BTW. Dit zijn allemaal zaken waar een onderneming moet rekening mee houden.

Leerdoel 0503: De student kan de diverse organisatievormen, hun kenmerken, de administratieve verplichtingen en hun doelen opnoemen.

Leerdoel 0602: De student somt mogelijke organisatie- en verdienmodellen op en kan deze in context evalueren.

Organisatievorm

Frank Vanhamel en Paul Demarbaix hebben HumanITy BVBA als management vennootschap waar er andere BV’ s kunnen onder fungeren. Als éénmanszaak betaal je ongeveer 45 % belastingen en als BV ongeveer 20%. Het is van belang om niet te veel belastingen te betalen om te overleven. Wat zeer belangrijk is binnen je onderneming is ook het bespreken van de betaaltermijnen met je partners. Bij Microsoft bekomt men 60 dagen om te betalen. De productie moet reeds op voorhand betaald te worden. Meestal geld er tegenwoordig een voorfinanciering van 50 tot 70 procent. Je cashflow dient dus zodanig te zijn dat je dit kan financieren.

Bij HumanITy is de dochter van Paul Demarbaix 100 procent aandeelhouder. De zaakvoerder van de onderneming kan ontslagen worden uit zijn functie als de aandeelhouders daarmee akkoord zijn. Er is een grote lijn tussen de zaakvoerder en de aandeelhouders.

Zaakvoerder

Aandeelhouders

Indien de onderneming verlieslatend is kan de zaakvoerder afgezet worden door de aandeelhouders. Als een aandeelhouder bijvoorbeeld voor één derde eigenaar is met een investeringskapitaal van €10.000 en de onderneming is voor €3000 verlieslatend, dan dient de aandeelhouder bij een faillissement nog €1000 op te leggen.

Aanpak

Het handelsvolume wordt bijgehouden via automatisch boekhouden die geïmplementeerd wordt via General Ledger Entries. De aanpak van Frank en Paul gaat via inspireren, opleiden en automatiseren. Via Microsoft kan je een verkoop hub gebruiken maar er kunnen ook apps worden toegevoegd die zorgen voor een meerwaarde zoals meldingen omtrent de levering van de stock, de bediening van de klanten, de betaling van de levering,…

De volgende stap is een visitekaartje implementeren via een CRM systeem zodat mogelijke leads niet verloren gaan. Via blogs verzorgen Frank en Paul zelf de marketing.

Zorg voor een goeie Search Engine Optimization (SEO) door artikels te koppelen aan blogs en hashtags. Zo kan je bij de Google advertising komen zonder ervoor te betalen. Ook de Business Process Modelling & Notation is belangrijk.

Workflow -> BPMN -> flow

Zorg dat Enterprise Resource Planning (ERP) gebaseerd is op rollen binnen uw organisatie.

Vb. Orderverwerking Bol.com

Vb. Magazijn waar ERD wordt toegepast

Aansprakelijkheid

Let bij webshop op

  • GDPR
  • Algemene Voorwaarden + link
  • Alles afdrukbaar of te downloaden
  • BTW
  • ADRES

Tips & Tricks

Een gouden regel : neem de handeling van de werknemer in en verplaats je in zijn leefwereld en neem processen op zodat je deze later opnieuw kan gebruiken.

Doe zelf de job en probeer dan ERP te implementeren.

Bedankt om deze samenvatting van deze les te lezen. Ik hoop dat ik deze zo goed als mogelijk heb samengevat. Meer informatie over transitie kan u vinden op http://www.humaniti.eu .

2 reacties op “Enterprise Resource Planning (ERP) & Master Requirements Planning (MRP)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *