‘The Strategy of Happiness’

Op 17 februari kregen wij als 2e jaar studenten netwerkeconomie een online workshop van Frederik Imbo omtrent geluk.

Er zijn drie facetten die iemands geluk bepalen. Eerst en vooral is er de genetica die ervoor zorgt of je al dan niet gelukkig bent; dat zorgt voor 50% van je geluk. Daarnaast is er je omgeving die je geluk bepaalt. Ten slotte is er je mindset die voor 40% je geluk bepaalt. Aangezien we ons vooral op onze mindset kunnen focussen en deze het makkelijkst te veranderen is focussen we ons daarop.

Je bent ofwel een huurder van je leven ofwel een eigenaar. Wanneer je een eigenaar bent van je leven, neem je je leven in je eigen handen en wanneer je een huurder bent, overkomt het leven je; dat is het grootste verschil. Eigenaars zeggen op ja op de gebeurtenissen van hun leven en aanvaarden hetgeen ze moeten aanvaarden en niet kunnen veranderen in hun leven.

Als we positieve gedachten hebben, voelen we ons goed en ondernemen we positieve acties. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde.. Zo moeten we deze strategie gebruiken om met gebeurtenissen in ons leven om te gaan:

  1. Ik accepteer wat ik niet kan veranderen.
  2. Ik verander wat ik kan veranderen.
  3. Ik gebruik mijn verstand om het verschil tussen de twee te onderscheiden.

De drie dimensies van duurzaam geluk zijn om te beginnen genot; je moet activiteiten doen die je gelukkig maken. Verder moet je iets doen die aansluit bij je waarden. Tot slot moet je een connectie hebben met anderen op een duurzame manier; iets doen voor een andere. De waarden die leiden tot geluk zijn positiviteit, orde, vertrouwen, bedachtzaamheid, zelfcontrole, creativiteit, zelfvertrouwen, enthousiasme, zorgen voor jezelf, passie, geduld, trots en sympathie.

Om af te sluiten geef ik nog de twintig activiteiten mee die bijdragen tot geluk:

  1. Zorg dat je verwachtingen niet te hoog zijn.
  2. Mik op kwaliteit en omring je met mensen die je energie geven.
  3. Vervul je eigen noden.
  4. Plan me-time in je agenda in.
  5. Probeer eens iets anders. (een hobby, sport, activiteit,..)
  6. Wees dankbaar voor hetgeen je hebt.
  7. Doe zaken met je volledige aandacht. (focus!)
  8. Stop met jezelf te vergiftigen. (excessief drugs, alcohol, sigaretten,..)
  9. Weet wat je wil en wat je nodig hebt.
  10. Vergelijk jezelf niet met anderen.
  11. Vergeef anderen.
  12. Leer ‘nee’ zeggen.
  13. Gebruik je smartphone niet te veel.
  14. Ga raad vragen bij de juiste persoon.
  15. Luister naar je lichaam.
  16. Doe zaken nu en stop met dingen uit te stellen.
  17. Geef aan anderen.
  18. “Fake it t’ill you make it.”
  19. Leer elke dag iets nieuws.
  20. Hou van jezelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *